Andrae Crouch (2) zingt samen met de onheilige Madonna ?

 

Madonna katholieke pitbull

Artiest(en): Andrea Crouch is als gospelartiest erin geslaagd om in kerk en wereld z(Z)ijn voetsporen na te laten. Madonna is als seculiere artiest er in geslaagd om  minimaal opschudding te veroorzaken in kerk en wereld. Zij staat bekend als katholieke pitbull. Enerzijds heeft ze regelmatig de katholieke kerk aangevallen anderzijds heeft ze zich door de opvoeding van haar toegewijde katholieke moeder er zo in vast gebeten dat ze het onderwerp geloven ook niet meer los kan laten. Madonna en geloof, ze kunnen niet met elkaar en ze kunnen niet zonder elkaar.

Liedtekstfragment:

When you call my name it’s like a little prayer, I’m down on my knees, I wanna take you there, In the midnight hour I can feel your power, just like a prayer you know I’ll take you there.¹

 

Madonna’s visie op liedtekst van Like a Prayer:

Madonna ziet “Like a Prayer” als een lied van een gepassioneerd jong meisje “zo verliefd op God dat het net is alsof Hij de mannelijke figuur in haar leven is”. Madonna heeft Like a prayer geschreven met in haar achterhoofd de transsubstantiatie. Transsubstantiatie is het geloof dat het brood( de hostie) en de wijn na het zegenen zijn veranderd in het lichaam en bloed van Jezus. Deze “wonderkracht” van de dubbele betekenis heeft ze ingezet voor de tekst van Like a prayer. Zij gebruikt liturgische woorden maar veranderd de context. Bij haar ligt de dubbele betekenis in de verwijzing naar sexualiteit en religie. Ze doet dit op zo’n manier dat het opschudding zou veroorzaken.²

Andrae Crouch visie op de liedtekst van Like a Prayer:

Andrea Crouch was de leider van het Los Angeles Church of God choir. In die functie is hij(en zijn koor) kieskeurig als het  gaat om samenwerkingen met popartiesten. Hij heeft daarom het lied bestudeerd om uit te vinden wat de intentie van het lied is. Hij geeft aan dat hij en zijn koor waardeerden wat zij hoorde.²

Madonna’s visie op de videoclip:

Volgens Madonna is de clip een verhaal van een meisje dat hopeloos verliefd is op een zwarte man. Dit  verboden interraciale liefdesverhaal speelt zich af in het zuiden. De jongen waar ze verliefd op is zingt in een koor. Ze ontwikkelt een obsessie voor hem en gaat de hele tijd naar de kerk. Daarna groeit het uit in een groter verhaal. Een verhaal over racisme en vooroordelen.²

Andrae Crouch’s visie op de videoclip:

Hoewel Andrae en zijn koor de tekst en de intentie waardeerden weigerden ze om mee te werken aan de videoclip.²

Verhaallijn videoclip:

De kijkers zien Madonna rennen op straat. Ze ziet voor haar ogen een jonge vrouw verkracht en vermoord worden. Ze bevriest van angst en durft niet in te grijpen. Een donkere man die door de steeg wandelt ziet het incident en besluit om de vrouw te helpen. Als  de politie arriveert bedanken ze de man niet maar arresteren hem. De moordenaars kijken madonna bedreigend aan en gaan weg. Madonna ontsnapt naar een kerk en ziet een gevangen heilige die precies lijkt op de zwarte man op straat. Als het lied begint mompelt Madonna een gebed gericht aan de heilige die lijkt te huilen. Madonna gaat liggen op de kerkbank en heeft een droom waarin ze door de ruimte heen valt. Plotseling wordt ze opgevangen door een vrouw die haar weer omhoog gooit en tegen haar zegt dat ze moet doen wat juist is. Terwijl ze nog aan het dromen is keert Madonna terug naar de heilige die verandert in de zwarte man die ze eerder op straat had gezien. Hij kust haar voorhoofd en verlaat de kerk terwijl Madonna een mes oppakt waaraan ze zich snijdt. De snee veroorzaakt bloed. Als het refrein begint gaat de aandacht naar Madonna terwijl ze zingt en wild danst voor brandende kruizen. Op datzelfde moment zingt er een kerkkoor rondom Madonna, die met hen danst. Madonna wordt wakker, gaat naar de gevangenis en vertelt de politie dat de zwarte man onschuldig is; de politie laat hem los. De video eindigt als Madonna danst voor de brandende kruizen, en daarna buigt iedereen die in het verhaal een rol heeft gespeeld terwijl de gordijnen naar beneden komen.²

korte Interpretatie liedtekst en videoclip:

Als je puur de liedtekst leest dan doet de inhoud denken aan iemand die geroepen word door God. Er zijn recensenten die daarin Madonna’s moeder herkennen. Madonna’s moeder was een toegewijd katholiek die veel bad tot God.

De videoclip heeft duidelijk te maken met rechtvaardigheid en vooroordelen in kerk en samenleving. De heilige (Martinus van Porres – zoon van een blank en een donker iemand) heeft een sterk getinte huidskleur en ook kust madonna hem in de vorm van de zwarte man heel bewust. Ze wil zeggen dat relaties tussen blank en zwart goed zijn.

Ze haalt heel bewust ook de zwarte gospelgemeenschap in de kerk naar voren. De brandende kruizen doet de meeste kijkers denken aan de brandende kruizen van de racistische ku klux clan. De zichzelf opofferende keuze die Madonna maakt door naar de politie te gaan wordt gesymboliseerd in de bloedende handen. Iedereen zal denken aan martelaren of zelfs aan Jezus die spijkers door zijn handen heeft laten slaan om mensen te redden. Er zijn recensenten die in de wond een verwijzing inzien naar de vijf stigmata die  bij een aantal christelijke mystici verschenen. De bekendste is Franciscus van Assisi.

In de clip zie je een verlangen naar de heilige martinus van Porres symbool voor de zwarte man op straat. Het is  haar manier om iets te zeggen over haar geloof. Ze mixt bewust geestelijk en lichamelijk verlangen naar de heilige in de clip. Dit doet ze ook om te provoceren.

Bijbeltekst(en):

1) Als je kijkt naar het onderwerp van racisme en omgang van mannen en vrouwen kun je bv. denken aan verhaal van Jezus en de Samaritaanse vrouw. Jezus heeft in dit verhaal een gesprek met een vrouw die door de Joodse bevolking als minderwaardig werd beschouwd, daarbij was het niet gewoon dat een man zomaar met een vrouw sprak en alsof dat nog niet genoeg was had de vrouw ook nog een reputatie op het gebied van mannen. Genoeg ingrediënten voor een schandaal in die tijd.

Bijbeltekst(nbv vertaling):

Johannes 4: 9,10 De vrouw antwoordde: ‘Hoe kunt u, als Jood, mij om drinken vragen? Ik ben immers een Samaritaanse!’ Joden gaan namelijk niet met Samaritanen om. [10] Jezus zei tegen haar: ‘Als u wist wat God wil geven, en wie het is die u om water vraagt, zou u hém erom vragen en dan zou hij u levend water geven.’³

Johannes 4:27  Op dat moment kwamen zijn leerlingen terug, en ze verbaasden zich erover dat hij met een vrouw in gesprek was. Toch vroeg niemand: ‘Wat wilt u daarmee?’ of ‘Waarom spreekt u met haar?’ ³

2) Kijk je naar de opofferende keuzes in de clip van zowel de onschuldige zwarte man alsook Madonna(die een gevangene vrij krijgt) roept dit het kruisigingsverhaal op waarin de onschuldige Jezus zichzelf gevangen laat zetten en bloedt aan het kruis om de mensen die gevangen zitten in schuld te bevrijden.

Bijbeltekst(nbv vertaling)

Lukas 23:39-42 Een van de gekruisigde misdadigers zei spottend tegen hem: ‘Jij bent toch de messias? Red jezelf dan en ons erbij!’ [40] Maar de ander wees hem terecht met de woorden: ‘Heb jij dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf ondergaat? [41] Wij hebben onze straf verdiend en worden beloond naar onze daden. Maar die man heeft niets onwettigs gedaan.’ [42] En hij zei: ‘Jezus, denk aan mij wanneer u in uw koninkrijk komt.’ [43] Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.’ ³

3) Kijk je naar het sensuele aspect in de clip komt ook de associatie met Hooglied naar boven. Dit boek is eeuwenlang gezien(en nog) als intieme liefdesbrief aan God. De beelden liegen er niet om. In de kerk worden deze teksten vergeestelijkt maar Madonna lijkt dit soort Bijbelteksten dus letterlijker te gebruiken.

Bijbeltekst(nbv vertaling)Hooglied 2:3 Als een appelboom tussen de bomen van het bos, zo is mijn lief tussen de jongens. Ik verlang in zijn schaduw te zitten, met mijn tong wil ik zijn zoete vruchten proeven.³

Godquote Madonna:

“I have a great sense of guilt and sin from Catholicism that has definitely permeated my everyday life, whether I want it to or not. And when I do something wrong… if I don’t let someone know that I have wronged, I’m always afraid that I’m going to be punished. And that’s something you’re raised to believe as a Catholic. Both the song and album stemmed from this uneasiness; my direct prayers to God, it is beautiful and divine.”

—Madonna talking to Los Angeles screenwriter Becky Johnston about Like a Prayer and the title track.²

Eigen Interpretatie: Ze lijkt een haat liefde houding te hebben ontwikkelt ten opzicht van geloven. Ze kiest er bewust voor om Eros en Agape te mengen in haar religieuze videoclips. Dezelfde spanning die theologen vroeger en nu voelden om het Bijbelboek Hooglied als een liefdeslied voor God te interpreteren weet Madonna op te roepen. De vorm van lichamelijke beeldspraak die Madonna gebruikt is al wel eeuwen terug te vinden bij de christelijke/katholieke mystici. bv. Theresia van Lisieux etc. Het verschil met Madonna is wel dat bij de mystici het geloof diep doorleefd, beleefd en uitgeleefd is. Voor Madonna lijkt het geloof soms wel een interessant speeltje. Tegelijkertijd moet wel gezegd worden dat Madonna open is in haar boodschappen en nergens geheimzinnig over doet.

Bronnen:

1 azlyrics.com

2  http://en.wikipedia.org/wiki/Like_a_Prayer_(song)

3 willibrordbijbel.nl

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

Maak je eigen website aan bij WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: